Wednesday, October 6, 2010

Malang Tidak Berbau

Betulla kata pepatah Melayu.. "malang tidak berbau"

Tarikh : 5 Oktober 2010 Tingkat 4, Flat Bandar Baru Sentul
Tempat kejadian :
Masa kejadian : Waktu bekerja (8am-6pm)
Anggaran kerugian : RM6k
Barang yg hilang : Laptop enAbg bersama broadband, duit raya anakku, barang kemas, duit syiling dlm tabung
Hasil siasatan polis : Polis suspek pencuri masuk melalui ruang kosong di tempat membuang sampah, susur sehingga ke rumahku, masuk melalui siling, selongkar rumah, ambil barang2 yang ringan dan mudah diangkat.
Hasil prasangka siasatan kami sekeluarga :
1) Org2 kita juga kot, sbb al-Quran yang letak dalam laci diletakkan elok atas katil before selongkar.
2) Melibatkan pencuri solo.
3) Boleh jadi juga masuk melalui pintu; maksudnya org terdahulu yg ada kunci rumah kami. Nak nak kami pula xpenah tukar kunci rumah.
4) Pencuri macam dah penah masuk dalam rumah ni dan biasa dengan kawasan sekitar ni, sbb dia tahu rumah mana yg dia nak masuk dan siling mana yg perlu dibuka.

Morale of story
1) Pintu bilik perlu dikunci
2) Klu ada barang kemas perlu diletak dalam tempat tersorok, atau pakai aje semua tu bila nak keluar rumah
3) Manggakan pintu besi, atau tukarkan kunci rumah
4) Lagi bagus beli peti besi..kan??hmm..kena membeli la pulak.

Message kepada pencuri:
Bertaubatla!!Haram tau tak ko cari makan dengan hasil mencuri!!

Perasaan:
Tentula sedih bercampur hampa yang sangat2. Barang kemas tu semua pemberian dari enAbg. Cincin risik, cincin tunang dan gelang kawen, mana bleh ganti semua tu...itu aje yang ada pada che'. Memang xpenah pun beli sendiri sbb nak tunggu lelaki bergelar suami itu yg bagi & pakaikankan sendiri pada diri ini.Klu ganti pon xsama dgn yg asal.Sapa nak ganti all those moment..Sume tu sentimental value tau.. Itu pun nak amik...huhuhuuu. Laptop tu simpan segala document, gambar2/video2 yg xsempat nak transfer tu pon....huh..xde dah :(

Bermula dari kereta enAbg dipecah, handset ku hilang, cermin mata patah, demotivated at work(ni pon bley masuk list bencana ka?), accident semalam(xsempat nak cerita dalam blog lagi) dan skrg rumah dimasuki pencuri plak. Terasa cas2 negatif berlegar2 di sekitar diri ini. 6k bagi sesetengah org mungkin jumlah yg sikit, tapi bagi kami yg baru bernafas ni, tambahan plak tgh tercungap2 mencari duit lebih ni..sangat2la banyak amaunnya.

Tapi, syukur Alhamdulillah, semua yang berlaku melibatkan harta benda, tidak melibatkan nyawa sama sekali. Nauzubillah, nauzubillah, nauzubillah...Janganlah Kau uji kami dgn dugaan yg tak dapat kami menanggungnya ya Allah.. Yang penting keluargaku selamat. Insyirah & enAbg adalah harta yg paling besar untuk che'.

Semoga Allah pelihara kita semua dari kecelakaan dan kebinasaan, dari kejahatan manusia, dari tipu daya dan bisikan syaitan dan dari azab api neraka. Musibah demi musibah yg Allah turunkan ni untuk menguji kekuatan hambaNya. Allah masih sayangkan hambaNya ini...masih diberi ruang untuk perbetulkan diri. Apa yang berlaku kami ambil sebagai iktibar, untuk menjaga keluarga kami dengan lebih baik & luangkan lebih masa bersama keluarga & juga sentiasa berwaspada. Korang yang baca ni pon jaga-jagalah. Kata org, klu nak jadik tu, jadik jugak...Ya betul!! Tapi kita masih boleh mengubahnya. Berwaspadalah sebelum terkena!!


1 comment:

  1. harap umi insyirah dpt sabar bnyk2..insyaAllah tuhan nak ganti yg lebih baik tu..aminnnn

    ReplyDelete

Any comments?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...